Hurtownia Książek
Jesteś tutaj » Strona główna » Arachne i Atena

Arachne i Atena


Arachne i Atena

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

Oprawa: miękka

Numer katalogowy: 1895809

ISBN: 978-83-233-4318-9

EAN: 9788323343189

Dostępność: 24h

 

Cena detaliczna: 53,30 zł

Twoja cena: 44,20 zł


Do koszyka


Do schowka

Poleć znajomym
Arachne i Atena - opis
Monika Świerkosz, przywołując dwie mitologiczne figury, Ateny i Arachne, podejmuje interesującą i pogłębioną dyskusję z feministycznymi interpretacjami mitu o Arachne i na nowo analizuje postać Ateny. Jej przemyślenia kwestionują dotychczasowe binarne ujęcia dyskursu artystycznego, politycznego i etycznego w literaturze pisanej przez kobiety. Zakres i różnorodność materiału badawczego obejmującego okres od dwudziestolecia międzywojennego do początku XXI wieku, dociekliwość i uwaga, z jaką Autorka czyta wybrane teksty, przywołując rozległe konteksty kulturowe i emancypacyjne, budzą duży szacunek. Świerkosz dokonuje reinterpretacji twórczości Ireny Krzywickiej, Marii Dąbrowskiej, Stanisławy Przybyszewskiej i Anny Bojarskiej, skupiając uwagę na nieoczywistych podobieństwach pojawiających się w literackich projektach i utworach tych czterech pisarek, a podstawą wyróżnienia wspólnych cech jest nowatorsko zdefiniowane przez Autorkę pojęcie kobiecego klasycyzmu.
Z recenzji dr hab. prof. IBL PAN Moniki Rudaś-Grodzkiej
Arachne i Atena - spis treści
Wstęp. Historia pojedynku 7
Część 1. Atena i Arachne. W stronę innej poetyki pisarstwa kobiecego 17
Tkaczki 17
Arachne – ciało pozbawione głowy 20
Atena – głowa pozbawiona ciała 23
Kobieca mimesis. Czy kobiety przedstawiają rzeczywistość inaczej? 32
Klasycyzm i romantyzm 39
Część 2. Irena Krzywicka i zaangażowanie w literaturę 51
Portret: akuszerka, czyli kochanka króla 51
Kim jest pisarka albo czy od pióra zmienia się płeć? 54
Jazgot niewieści, czyli niech kobiety przestaną być wreszcie takie niezwykłe 59
Syreni śpiew o zmierzchu 68
Gesty afi liacyjne 73
Gest likwidacyjny 79
Zaangażowanie w literaturę, czyli obrona surowego życia 84
Mimesis i pragnienie rzeczywistości 89
Czy Irena Krzywicka pisała powieści zaangażowane? Pierwsza krew jako powieść realistyczna 99
Muza literatury i ślepa bogini 110
Część 3. Maria Dąbrowska i jej klasyczny gobelin 119
Portret: pacholę, syn i kwoka 119
Wpływy i korekty. Czym jest prawda pisania? 122
Antygona, która nie chciała umrzeć 127
Atena i Arachne, czyli władza słabych 138
Sztuka, czyli kucie 142
W cieniu Orzeszkowej. Przezroczystość 147
Poetyka pozornej rezygnacji 151
Noce i dnie jako kobieca powieść polityczna 160
Noce i dnie jako klasyczny gobelin 170
Część 4. Stanisława Przybyszewska i nie-ludzka literatura 177
Portret: Atena, córka Zeusa czy Metydy? 177
Cynizm, marksizm, morfina 183
Śmierć i maszyna 196
Pisanie jako dysocjacja i co to oznacza dla kobiety autorki 202
Met-hode: moja droga, moja śmierć. Klasycyzm 211
Poetyka sztuczności 217
Persony. Boska kobiecość 223
Męskość okaleczona 229
Zemsta pokonanego czy triumf woli? 235
Część 5. Anna Bojarska i skandal politycznego 241
Portret: skandalistka, ofi ara spisku, pisarka, która jeszcze powróci 241
Pisarka kobieca i anty-kobieca 245
Sentymentalna i cyniczna. Czy Anna Bojarska jest pisarką polityczną? 250
Pisarka-inteligentka i czytelnik-samica 265
Kobiecy klasycyzm, czyli szukanie prześwitów 277
Bibliografia 281
Indeks nazwisk 291
Summary 299

Internetowa księgarnia hurtowniaksiążek.pl »
Koszyk , Referencje , Odbiór osobisty , Jak zamawiać
Internetowa hurtownia książek HurtowniaKsiazek.pl :: Arachne i Atena :: szczegółowe informacje